Glyph

Članice o Članice o Mreži pružalaca besplatne pravne pomoći u oblasti prava deteta

Jelena o Mreži pružalaca besplatne pravne pomoći u oblasti prava deteta – Centar za prava deteta, Beograd
Ukoliko neko od građana kojima su potrebne pravne informacije i saveti nazove liniju Centra za prava deteta, s druge strane žice sačekaće ga glas pravnica koje rade kao pružaoci besplatne pravne pomoći. Jelena je jedna od njih. Ona je takođe i administratorka online platforme formirane za potrebe članica Mreže pružalaca besplatne pravne pomoći u oblasti prava deteta.

Od marta 2015. godine, kada je rad službe za pružanje besplatne pravne pomoći pri Centru za prava deteta formalizovan njoj se svakog meseca obrati oko 30 građana kojima je potrebna pomoć radi ostvarivanja prava deteta uoblasti obrazovanja, zdravstva i socijalne zaštite.

Kako bi što uspešnije odgovorila na sve zahteve i izazove koje ovaj odgovorni posao nosi, Jelena je sa ostalim članovima mreže prisustvovala i aktivno učestvovala na treninzima specijalno kreiranim da doprinesu jačanju kapacitetačlanica Mreže.

Po Jeleninim rečima najveća snaga ovih treninga leži u pažljivo odabranim stručnjacima koji su se našli u uloži predavača.

„Svaki trening je vodila veoma stručna osoba sa višegodišnjim iskustvom u oblasti obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite. S druge strane, i sami učesnici su imali dovoljno vremena da se pripreme za svako predavanje, osmisle konkretna pitanja koja ih zanimaju i svaki put je bilodovoljno vremena za diskusiju o različitim temama i rešavanje konkretnih slučajeva iz prakse. Zatim bi predavači, zahvaljujući svom iskustvu, dali konkretne i sažete odgovore i primere uz navođenje svih relevantnih zakonodavnih institucija za date slučajeve i zakonskih i podzakonskih akata. Sve ovo je veoma korisno u direktnom radu sa klijentima jer sada mnogo lakše možemo da ih uputimo na nadležne ustanove i da im damo više detaljnih informacija koje njima veoma znače.“

Još jedna od prednosti koju Jelena navodi je razmena iskustava i znanja članova mreže. „Treninzi su, takođe, bili idealna prilika da se upoznamo, družimo i ojačamo saradnju. Tako da danas, kada dobijemo poziv iz nekog dela Srbije, lakše možemo da uputimo klijente na njihove lokalne službe i organizacijekoje pružaju besplatnu pravnu pomoć, dok su neke od članica mreže specijalizovane za određenu oblasti možemo im se obratiti za savet“.

U okviru svog angažmana u Centru za prava deteta, Jelena administrira i online platformu na kojoj su povezane sve članice mreže i putem koje dobijaju sve bitne informacije kroz dokumenta koja su tamo postavljena (prezentacije sa treninga, stručni radovi, publikacije i dr.). Takođe, ovde se odvijaju i diskusije u kojima pružaoci besplatne pravne pomoći mogu da otvore teme ili postave pitanja, a drugi članovi, pravnici i advokati daju predloge i savete kako je ispravno postupiti u konkretnom slučaju. „Sve to ovu platformu čini odličnim sredstvom za kontinuirano učenje i bazom podataka kojoj možemo da se vratimo svaki put kada imamo nedoumice i pitanja“, dodala je Jelena.

Boris o Mreži pružalaca besplatne pravne pomoći u oblasti prava deteta – Gradska uprava Kikinda

Boris Stupar ispred gradske uprave Kikinda je jedan od članova Mreže pružalaca besplatne pravne pomoći. Od 2012. godine u ovoj gradskoj upravi radi na poslovima pružanja besplatne pravne pomoći i savetovanja pacijenata.

Borisu se u proseku u toku jednog meseca obrati između 90 i 100 sugrađana i sugrađanki, a najčešće u cilju dobijanja pravne pomoći u oblastima zakonskog izdržavanja, razvoda braka, vršenja i lišavanja roditeljskog prava, utvrđivanja i osporavanja očinstva.

Imajući u vidu prirodu njegovog posla, Boris smatra da su mu treninzi organizovani od strane Centra za prava deteta, a u cilju osnaživanja pružalaca besplatne pravne pomoći, bili od neizmerne pomoći u svakodnevnom radu. S obzirom na to da se bavi savetovanjem pacijenata, trening koji se odnosio na položaj deteta u zdravstvenom sistemu mu je bio od najveće pomoći jer je tu dobio odgovore na mnoga nerešena pitanja.

„Svaki od održanih treninga je bio izuzetno dobar i neophodan pružaocima besplatne pravne pomoći kako bi naše usluge bile kvalitetnije i bolje. Svaki trening je bio smislen i odlično osmišljen. Pored upoznavanja sa ostalim članovima Mreže, korisno je bilo i to što smo obnovili ranije stečena znanja i što smo saznali puno novih stvari i stekli nove veštine koje smo kroz radionice odmah mogli da praktično primenimo. Predavači na svim treninzima su bili izuzetno stručni, korektni, odgovarali su na sva pitanja i razjašnjavali sve sporne oblasti“, objasnio je Boris i dodao da je najveći značaj treninga razvijanje osećaja da se svaki problem sagledava uvek iz perspektive prava deteta.

S obzirom na to da je Boris jedini u gradskoj upravi Kikinde zaposlen na poslovima pružanja pravne pomoći i da nema kolege sa kojima bi mogao da se konsultuje, pomoć i rešenje dilema često nalazi na online platformi formiranoj za potrebe članica Mreže. „Platforma je izuzetno korisna jer se tu objavljuju brojna važna dokumenta i radovi ljudi koji se u praksi bave zaštitom prava deteta. Ona nam pruža mogućnost da naučimo dosta novih stvari, da razmenimo mišljenja sa drugim članovima Mreže, dok mnoge kolege na platformi objavljuju nove forme tužbi, predloga, i svakako je uz sve što se tu nudi lakše doći do rešenja problema“.

Nakon sprovedenih treninga organizovane su lokalne promotivne aktivnosti kako bi zainteresovane članice Mreže ukazale relevantnim akterima na važnost pravne pomoći prilagođene deci. U Kikindi je Boris to učinio kroz sprovođenje sastanaka sa predstavnicima ključnih institucija zaduženih za zaštitu dece. Cilj održanih sastanaka bio je da se članovi Mreže predstave u svojim sredinama kao kompetentni i osnaženi pružaoci besplatne pravne pomoći i kao predstavnici Mreže pružalaca besplatne pravne pomoći u oblasti prava deteta. Boris je iz tog razloga posetio predškolsku ustanovu, osnovnu i srednju školu, Osnovni sud, Centar za socijalnu rad, dečije odeljenje Opšte bolnice i dečije odeljenje Dispanzera i razgovarao je sa rukovodiocima tih ustanova. „Svi sagovornici su pokazali veliku zainteresovanost i naišao sam na odobravanje onoga što Centar za prava deteta i ja radimo u oblasti zaštite prava deteta. Predstavio sam sebe i svoju stručnost, koja je porasla nakon treninga koje sam pohađao, a istovremeno sam napomenuo mojim sagovornicima da se svaki problem može da rešiti u saradnji sa Centrom za prava deteta jer su oni u kontaktu sa velikim brojm stručnjaka iz raznih oblasti“, ukratko je opisao Boris ostvarivanje prvog kontakta sa predstavnicima institucija u svom gradu. Gradska uprava Kikinda i lokalni centar za socijalni rad, s druge strane, već duže vremena imaju uspostavljenu odličnu saradnju i zajedno rešavaju probleme koje se tiču zaštite od nasilja, vršenja i lišavanja roditeljskog prava. Ostaje nada da će se, nakon održanih sastanaka i predstavljanja Borisovih kompetencija, ostvariti podjednako uspešna saradnja i sa ostalim ključnim institucijama u Kikindi.

Jelena o Mreži pružalaca besplatne pravne pomoći u oblasti prava deteta – Pravna klinika za porodično pravo Pravni fakultet Univerziteta UNION u Beogradu

Jedne od članica mreže za pružanje besplatne pravne pomoći su i pravne klinike za prava deteta i porodično pravo na Pravnom fakultetu Univerziteta UNION u Beogradu.

Jelena Hadžić već dve godine pruža besplatnu pravnu pomoć na ovim klinikama. Zahvaljujući preporukama profesora sa fakulteta, koji su je usmerili na treninge Centra za prava deteta, otkrila je oblast u kojoj je pronašla sebe.

„Svi treninzi su bili veoma korisni jer obuhvataju najbitnije oblasti iz kojih je pravnicima neophodno dodatno znanje, fokusirani su na pitanja sa kojima se najčešće susrećemo u praksi. Sve što sam na ovim obukama čula i naučila našlo je kasnije primenu u praksi“, zadovoljno je prokometarisala Jelena i dodala da se dodatne prednosti treninga ogledaju u tome što su se pružaoci besplatne pravne pomoći upoznali, povezali i zahvaljujući online platformi sada lakše mogu da, u slučaju nedoumica, prodiskutuju sa kolegama, podele mišljenje i savete, čuju za različite slučajeve i nauče nešto novo.

S obzirom na to da na pravnim klinikama (za prava deteta i porodično pravo na Pravnom fakultetu) Univerziteta UNION građani lično dolaze radi pravne pomoći, trening o veštinama komunikacije je za Jelenu bio posebno koristan. „Zahvaljujući ovom treningu unapredili smo pristup i način vođenja razgovora sa klijentima, a naročito sa decom. Dobili smo konkretne savete i smernice kako da priđemo klijentima, a da se oni ne osete ugroženo, kako da ih opustimo i ohrabrimo da ispričaju ključne informacije. S druge strane vrlo je važno da znamo kojom brzinom ćemo voditi razgovor i kako da ga usmerimo kako bi svi uspeli da dobiju pomoć, da se ispoštuju termini, uz prioritet da se vreme svake stranke maksimalno efikasno iskoriisti“.

Iz svog iskustva u pružanju besplatne pravne pomoći, kao najčešći razlog obraćanja njihovoj službi Jelena navodi brakorazvodne parnice, te s toga trenutno najviše daju saveta vezi sa starateljstvom nad decom, podelom imovine, odvođenja dece u inostranstvo… „Ljudi često nemaju nikakve informacije o tome kojim službama treba da se obrate ili koji ih zakon štiti, a neretko se dešava da su prošli kroz različite institucije i da su se našli u stanju očaja jer više ne znaju koji sledeći korak da naprave. Tada se često obrate nama za savet, pa kada im se kaže za dodatno sredstvo, dodatnu mogućnost, sama ta informacija im puno znači. Nije retkost da se klijenti vrate na kliniku srećni i zahvalni jer su uspeli da sprovedu neki spor do kraja, što studentima i pružaocima besplatne pravne pomoći puno znači jer vide da su uradili nešto korisno“.