Glyph

Održana obuka za psihologe i pedagoge na temu mentalnog zdravlja, psihosocijalne podrške za decu i prevencije nasilja

29.11.2024.

Obuka za psihologe i pedagoge iz deset opština, na temu „Mentalno zdravlje i psihosocijalna podrška za decu i prevencija nasilja“, održana je 21. i 22. novembra 2024. godine u Kragujevcu. Obuka je okupila više od 35 psihologa/pedagoga koji rade u školama, sa ciljem unapređenja njihovih veština i znanja u oblasti zaštite mentalnog zdravlja i prevencije nasilja među decom i adolescentima.

Učesnicima je predstavljen odnos između mentalnog zdravlja adolescenata i nasilja koji je vrlo složen, pa je važno razumeti njihove međusobne veze. Razumevanje tih veza pomaže u boljoj prevenciji i ranom reagovanju. Deca koja su bila žrtve nasilja u porodici imaju veći rizik od mentalnih problema u adolescenciji, kao i od ponovnog nasilja ili da postanu nasilna. S druge strane, adolescenti sa dobrim mentalnim zdravljem imaju bolje sposobnosti da se nose sa izazovima i ređe su meta nasilja. Čak i kada dođu u situaciju nasilja, lakše se nose sa posledicama.

Tokom obuke, učesnici su imali priliku da se upoznaju sa istraživanjima i praksama u oblasti mentalnog zdravlja. Prezentovani su rezultati istraživanja Centra za prava deteta „Procena mentalnog zdravlja i psiho-socijalne podrške adolescenata“, koji su pružili uvid u trenutne potrebe adolescenata u vezi sa mentalnim zdravljem i podrškom, kao i ulogu nasilja u njihovom psihološkom razvoju. Poseban fokus bio je na rezultatima istraživanja koji ukazuju na postojanje stigme među decom u vezi sa traženjem psiho-socijalne podrške, kao i na razumevanje razloga zbog kojih smatraju da je to znak slabosti.

Obuka je obuhvatila i važnu temu zakonske regulative u oblasti zaštite od nasilja u ustanovama obrazovanja i vaspitanja, sa fokusom na obaveze škola i stručnjaka, kao i na postupke zaštite od nasilja. Posebna pažnja posvećena je i na odgovornost svih relevantnih institucija/ustanova u prepoznavanju i rešavanju slučajeva nasilja.

Prvi dan obuke bio je takođe posvećen prevenciji, prvoj psihološkoj pomoći i dobrobiti deteta. Prikazani su načini pružanja prve psihološke pomoći, od kojih je najefikasniji kada se primeni ubrzo nakon incidenta, u rasponu od jednog sata do nekoliko nedelja nakon događaja. U posebnim situacijama, uz uslov da je obezbeđena bezbednost učenika i zaposlenih, pružanja prve psihološke pomoći se može započeti i tokom samog incidenta, na primer u sigurnim prostorijama ili u okviru zgrade.

Tokom drugog dana, učesnici su stekli praktična znanja o prepoznavanju ranih znakova deteta u nevolji, sa akcentom na važnosti pravovremene intervencije i odgovora na različite vrste nasilja prema deci i adolescentima.

Dalje, naglašen je značaj razvoja adolescenata, kada dolazi do snažnog emocionalnog i energetskog naboja, dok se prefrontalni korteks, zadužen za kontrolu impulsa i upravljanje ponašanjem i emocijama, još uvek razvija. Razumevanje ove razvojne faze i privremenog disbalansa između emocija i kontrole ključno je za pružanje adekvatne podrške deci i mladima. Umesto da njihovo ponašanje etiketiramo kao „bezobrazno“, „nevaspitano“ ili „agresivno“, važno je koristiti ovo znanje kako bismo razvili strategije prilagođene njihovim potrebama i razvoju. Imajući u vidu navedeno, neophodno je da u radu sa decom/mladima koristimo strategije koje obuhvataju i poznavanje zakonitosti razvoja i razvojne karakteristike i izazove sa kojima se deca i mladi susreću tokom svog razvoja.

Poslednji segment obuke obuhvatio je saradnju pedagoško-psihološke službe sa drugim sektorima, sa naglaskom na međusektorsku koordinaciju u zaštiti mentalnog zdravlja i prevenciji nasilja. Učesnici su diskutovali o tome kako unaprediti saradnju škole, centra za socijalni rad i zdravstvene ustanove kako bi se obezbedila sveobuhvatna podrška deci. 

Obuka je sprovedena u okviru projekta “Promovisanje dobrobiti dece u zaštiti od nasilja”, koji Centar za prava deteta sprovodi uz finansijsku podršku Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji kroz Evropski instrument za demokratiju i ljudska prava (EIDHR), u periodu od januara 2024. do decembra 2026. godine. Ciljevi projekta su jačanje kapaciteta i pružanje podrške stručnjacima za mentalno zdravlje koji rade sa adolescentima i sarađuju sa roditeljima, sa naglaskom na prevenciji nasilja i unapređenju prava i dobrobiti dece. Projekat ima za cilj povećanje svesti o mentalnom zdravlju i uslugama rane intervencije u kontekstu prevencije nasilja nad decom, kroz sveobuhvatan i multisektorski pristup.