Glyph

Škola kao važan resurs u zajednici za promociju pozitivnog roditeljstva

22.12.2021.

Prepoznavši školu kao važan resurs u zajednici za promociju pozitivnog roditeljstva, Centar za prava deteta je u prethodne dve godine sproveo obuke za 59 trenera širom Srbije u oblasti pozitivnog roditeljstva na kojima su učestvovali učitelji, nastavnici, psiholozi, pedagozi, predstavnici NARNS-a i Klubova roditelja i nastavnika. Tokom 2021. godine, obuku je prošlo 20 trenera u osnovnim i srednjim školama, koji su potom stečena znanja i veštine preneli kroz radioničarski rad sa preko 400 roditelja, sa ciljem unapređivanja njihovih roditeljskih kapaciteta i podrške u praktikovanju pozitivnih roditeljskih praksi.

Roditeljima je potrebno što više ovakvih radionica na kojima će se razgovarati sa njima, gde će im se ponuditi pomoć i podrška, gde će oni shvatiti da nisu sami u nekom problemu već da neko stoji sa njima rame uz rame i nudi pomoć. Ponekad je dovoljna samo jedna reč koja menja sve“, ukazala je nastavnica iz Novog Pazara, prenevši utiske rada sa roditeljima njenih učenika.

Roditelji su tokom ovog programa imali priliku da saznaju više o efikasnom vaspitanju i pozitivnom nagrađivanju, doslednosti roditelja u postavljanju jasnih granica, radu na promeni mišljenja o roditeljskom autoritetu i dr. Pored toga, upoznali su se sa metodama kako da rukovode svojim emocijama u odnosu prema deci i kako da zaustave eskalaciju negativnih emocija koje vode ka impulsivnom ponašanju i upotrebi telesnog kažnjavanja dece. Ovladavanjem ovih strategija, roditelji uče kako da odgovore detetu, manje oštro, sa većim prihvatanjem i razumevanjem potreba dece.

Da interesovanje za veštine pozitivnog roditeljstva postoji potvrdila je i nastavnica iz jedne beogradske osnovne škole: „Roditelji koji su prošli obuku, smatraju da je potreba za ovakvim radom sa roditeljima velika. Izrazili su želju da se organizuje više radionica na kojima bi se dalje obrađivale i teme koje su na ovoj radionici bile samo pomenute.

Kako bi dodatno informisao roditelje o načinima unapređivanja roditeljskih veština kroz primenu pozitivnih roditeljskih praksi, Centar za prava deteta je prošle godine pokrenuo digitalnu platformu „Roditeljstvo se uči“. Platforma nudi potencijalne tehnike pomoću kojih roditelji kod deteta mogu da izgrade i neguju samopoštovanje, kritičko razmišljanje, samopouzdanje i samostalno donošenje odgovornih odluka.

Brojne naučne studije ukazuju na to da izlaganje dece nasilnom disciplinovanju ima štetne posledice, od neposrednih efekata do dugoročne štete koja se prenosi i u odraslo doba. Izloženost nasilju ometa uspešan razvoj deteta – psihički, emocionalni i kognitivni i može dovesti do fizičkih, emocionalnih i socijalnih poremećaja. Istraživanje UNICEF-a u Srbiji pokazuje da je danas skoro svako drugo dete u Srbiji izloženo nasilnom disciplinovanju. Roditelji pribegavaju nasilnom disciplinovanju iz više razloga – između ostalog, zbog stečenih uverenja, karakternih crta i utiska da je takvo ponašanje društveno prihvatljivo. Dete ima pravo na brigu i vaspitanje koje uvažava njegovu individualnost, a roditelji bi trebalo da imaju pravo na podršku društva i države u ispunjavanju svoje uloge.

Obuke o pozitivnom roditeljstvu sprovodene su u okviru projekta „Prava deteta u politikama i praksi” koji Centar za prava deteta realizuje u partnerstvu sa Save the Children International, a uz finansijsku podršku Vlade Švedske.

Medijske objave:

Novosti

N2 Info

Informer

Radio Beograd 1